A címben szereplő idézet az egyik ismerősöm ötéves gyerekétől származik, akinek ez a kérdés a húsvéti ebédnél jutott eszébe. Ebből is látszik, hogy milyen sikeres a Clash of Clans (CoC), a világ jelenleg legnagyobb bevételű játéka. A magyar rajongók szombaton találkozót szerveztek a budapesti Müsziben.
A játékot fejlesztő 150 fős finn Supercellnek 2014-ben 1,55 milliárd dolláros bevétele volt, pedig a játék ingyenes. Pontosabban ingyenesen lehet letölteni és játszani vele ("free to play"), de ha valaki extrákat akar, például gyorsabb fejlődést, több aranyat, az fizet. Én kb. egy éve játszom, és eddig 1200 forintot költöttem rá összesen, amiért pár száz gemet kaptam, és megvettem a falum negyedik építőjét, aki megépítette az újabb Wizard Towert.
Mivan?
A játék fantasy környezetben játszódik. Vannak bányáink, amik termelik az aranyat és a többi nyersanyagot, ezek kellenek az új épületekhez vagy a régiek fejlesztéséhez. A gem a legértékesebb nyersanyag, ezt nem lehet bányászni, néha a játék ad ingyen néhányat, de komolyabb mennyiséget csak valódi pénzért lehet szerezni. A játék legizgalmasabb része a csatázás. Csinálhatunk magunknak hadsereget, amikkel más játékosok falvait tudjuk kifosztani. Az alap íjász-barbár-óriás-manó egységek mellett vannak benne ötletesebb lények is, az én kedvencem a varacskos disznón lovagló, kalapácsos néger, aki úgy néz ki, mint Rosszfiú a Szuper Csapatból.
A játékot fejlesztő Supercellre már nem csak a geeksajtó, hanem a pénzügyi lapok is felfigyeltek, ezekből derült ki, hogy
-
a cég különböző sejtekből áll (“cell”-ek, innen a cégnév), amiknek az a feladatuk, hogy játsszanak a játékokkal egész nap, és, ha eszükbe jut valami, amitől azok jobbak lennének, akkor szóljanak a programozóknak.
-
Ha lefejlesztették az új verziót, akkor feltöltik a kanadai App Store-ba. Ha bejön a felhasználóknak, akkor globálisan is elkezdik terjeszteni.
-
A legtöbb fejlesztés nem tetszik a kanadaiaknak, ilyenkor azokat elfelejtik, és bontanak egy pezsgőt a Supercellnél, hogy megünnepeljék, nem rontották el a játékot egy szar ötlettel.
-
A 34 éves vezérigazgató, Ilkka Paananen nem szól bele abba, hogy mit csinálnak az alkalmazottai. A sejteknek sincsenek vezetői, mert a cég szerint fontos, hogy minden dolgozó egyenlőnek érezze magát.
-
Szerintük így jobban elengedik magukat az alkalmazottak és kreatívabbak lesznek. És eszükbe juthat például egy varacskos disznón lovagló, kalapácsos néger.
-
Nem akarják elhagyni Finnországot, annak ellenére, hogy ha kiszerveznék a céget olyan offshore országokba, ahol alacsonyabbak az adók, sokkal több profitjuk lenne.
-
“Egy csomó mindent kaptunk az államtól, itt az ideje, hogy visszaadjuk” - mondta erről a vezérigazgató a Forbesnak.
Finn cég = SIKER, magyar találkozó = KUDARC :(
Ami miatt sikeresek ezek a játékok az az, hogy amikor épp késik 5 percet a buszod, utazol a metrón, sorban állsz a boltban vagy csak unatkozol valamelyik órádon, előkapod a telefonod és szétvered egy barbár hordával egy másik játékos bázisát. Aztán felszállsz a buszra, fizetsz a pénztárnál vagy folytatod a jegyzetelést. Pont ezek az agykikapcsolós öt percek azok, amik miatt rákap az ember. Én is kb. három támadást indítottam mialatt megírtam ezt a cikket.
És pont ez az az élmény, ami elveszik, ha szervezel egy találkozót, ahol folyamatosan támadásokat vetítenek a falra, amiket szakkommentátorok (!) elemeznek. Ha öt percnél tovább nézed a játékot, akkor rájössz, hogy baromira unalmas. Egyszerűen nem erre van kitalálva.
A magyar CoC találkozó az első, amit nem a Supercell rendez, hanem a rajongók. Ettől a Supercell is lelkes lett, Marika Appel, a marketingesük személyesen vett részt az eseményen, és hozott pár ajándékot, amit a végén ő maga sorsolt ki a tombolán.
Az esemény sztárkommentátora az amerikai clashpápa Chief Pat volt, akiről azt kell tudni, hogy a játéknak akkora rajongója, hogy már leszerződtette a Supercell, és az interneten osztogat tanácsokat más játékosoknak. Ő gyakorlatilag a CoC Szex, szerelem, gyengédség rovata, csak neki nem a “Minden nap többször és rendszertelenül elélvezek, lehet ennek valami biológiai oka?” kérdést teszik fel, hanem azt, hogy
“Mit gondolsz a bázisomról? Jó helyen vannak a skeleton trapek?”
Amikor felértem szombat délután a Müszibe, láttam, hogy épp nincs sor a pultnál, kihasználtam a helyzetet és gyorsan vettem egy korsó sört. Aztán a nagyterembe érve vettem észre, hogy nem a szerencsém miatt nem volt sor, hanem valószínűleg én vagyok az egyetlen, aki elég idős ahhoz, hogy sört vegyen.
“Több, mint 700-an attendoltak facebookon, de csak 200 ember van itt. És annak is a fele 8 éves. Tiszta szégyen!”
- ezt így foglalta össze egy mellettem ülő, általam 8 évesnek nézett, de ezek szerint ennél idősebb srác.
Annyira idegennek éreztem magam, hogy zavaromban írtam is a klánomnak, hogy “hahó, valaki nincs most a Müsziben?” De csak annyit válaszoltak, hogy “ötös wizard kéne warra, tud adni valaki?”. Ezt nemnek vettem.
Végül megvártam az esemény végét a tombola miatt, a belépőhöz kapott számokat sorsolták ki, és különböző CoC karaktereket mintázó pólókat, pulcsikat lehetett nyerni. Nekem nem volt szerencsém, de a végén már amúgy is csak női pólókat sorsoltak, amiknek nem örült senki, mivel a gyereküket elkísérő, látványosan unatkozó anyukákon kívül nem voltak lányok.
A programok - a kevés résztvevő miatt - előbb értek véget, mint ahogy tervezték, aminek én kifejezetten örültem, mert két óra után már tényleg elegem volt a kiskamaszokból, akik azon vitatkoztak, hogy valkűrrel vagy boszorkánnyal kell feltölteni a bázisokat. Egyébként nyilvánvalóan boszorkánnyal.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.